Warning: Undefined array key "wc_msg_comment_is_trash" in /var/www/kofodogklimaet.dk/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/options/class.WpdiscuzOptions.php on line 1156

Warning: Undefined array key "wc_msg_comment_is_spam" in /var/www/kofodogklimaet.dk/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/options/class.WpdiscuzOptions.php on line 1157
Oxalsyre og rabarber - Solbakke Gård Oxalsyre og rabarber - Solbakke Gård

Du kender sikkert den syrlige smag i rabarberen og fornemmelsen på tungen, hvis du bider i en rå rabarber. Det du smager og mærker er oxalsyre og æblesyre. Oxalsyre findes i større eller mindre grad i rabarber alt efter hvilken sort du har og giver en tør fornemmelse på tungen.

Oxalsyre er giftigt i store mængder og forhindrer vores tarme i at optage kalk. En forgiftning med oxalsyre giver blandt andet opkastning, mavesmerter og diarré, så det handler om at passe lidt på, når man spiser rabarber.

Derfor foreslår mange at man bruger nonaxal i sine opskrifter med rabarber. Men man kan også bare spise mælkeprodukter sammen med rabarberen for det neutraliserer også syren. Hvilket er perfekt for vanilleis, creme fraiche, fløde, yoghurt, skyr og andre mælkeprodukter passer fantastisk til rabarber.

Man finder allermest oxalsyre i rabarberbladene og derfor skal man holde sig fra at spise dem og kun nyde stænglerne. Rå rabarber indeholder også mere oxalsyre end tilberedte rabarber.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kategori:

Rabarber

Del:
Seneste indlæg
Følg Solbakke Gård
Populære indlæg
Instagram
{"error":{"message":"Error validating access token: The session has been invalidated because the user changed their password or Facebook has changed the session for security reasons.","type":"OAuthException","code":190,"error_subcode":0,"fbtrace_id":"Aqm4Z1wns5-lVWHh7SKXQAT"}}